Mekân mistik, müzik nefis!

Bu yıl 15. kez düzenlenen Uluslararası Mersin Festivali’nde Borusan Quartet sahne aldı.

YAYINLAMA
GÜNCELLEME

Nermin SAYIN

Mistik havası ağır basan son derece ilginç bir mekânda, nefis bir konser dinledim hafta sonunda... Bu yıl 15. kez düzenlenen Uluslararası Mersin Festivali’nin, kentinin güzelliklerini sanatseverlere tanıtmak için fırsat bildiği müzik akşamlarından biriydi. Ülkemizin en kadim yerleşim yerlerinden biri olan Tarsus’ta, adı şehirle özdeşleşen Aziz Paul adına yaptırılan ve bugün anıt müze olarak kullanılan kilisenin muhteşem akustiğinde kurulan minik sahnede devleşenlerse kemanlarıyla Esen Kıvrak ve Olgu Kızılay, viyolasıyla Efdal Altun ve viyolonseliyle Çağ Erçağ’dı... Yani ülkemizin köklü ve ödüllü oda orkestrası Borusan Quartet...

Ortodoks Arap-Rum Cemaati tarafından 1850’de yaptırılan ve 2001’de gördüğü restorasyon sonunda St. Paul Anıt Müzesi olarak açılan mekân, hıncahınç doluydu o gece müzikseverlerle... Binanın orta  nefinin tavanındaki Yohannes, Mattios, Marcos ve Lucas ile kuş figürleri, kadim bir mekânda olduğumuzu hatırlatıyor, tatlı tatlı serinlemeye başlayan Tarsus gecesine binyıllar öncesinden esen bir hava taşıyordu. Böylesi bir ortamda, ilk sıranın hemen yarım metre ötesinde ve aşağı yukarı otuz santim yüksekliğinde bir platforma kurulan sahneye çıkan Borusan Quartet’in değerli sanatçıları, Beethoven’i lâyık görmüşlerdi başlangıç için bu güzel geceye... Dahi bestecinin ruhumuzda fırtınalar estiren eserlerinden, topluluğa çok yakışan “5. Yaylı Çalgılar Dörtlüsü, La Majör, op. 18/5” geceye yüksek bir giriş yapmamız için yetti de arttı bile... Geçen sezon sahnede 10. yıllarını kutlayan, bu 10 yıla ödüller de sığdıran dörtlü, muhteşem bir ahenk geliştirmiş, birbirlerine ve seyirciye şevk veren çalma zevkleriyle müziği alabildiğine zenginleştirmişlerdi. Gecenin repertuarı da oldukça ilginçti. Beethoven’ı alkışlamaya doyamayan dinleyiciye, bu kez bizden bir eseri, Ulvi Cemal Erkin’in yer yer mis gibi Karadeniz kokan “Yaylı Çalgılar Dörtlüsü”nü sundular hemen ardından... 

İkinci yarıya müzenin bahçesinde Tarsus’un meyve ve çiçek kokan havasını soluyarak hazırlanan biz dinleyiciler, Astor Piazzola’nın “Mevsimler”inden mevsim beğendik kendimize... Fakat o kadar pozitif haldeydi ki yüreklerimiz, “İlkbahar”la “Yaz” açık ara önde çıktı bu seçimden...

O kadar çok alkışladı ki Borusan Quartet’i Mersinli dinleyici, tam üç bis’i haketti... Önce Oğuzhan Balcı’nın harika düzenlemesiyle “Nihavent Longa”yla kanımızı kaynattılar, sonra kısa bir süre önce albümü çıkan Çağ Erçağ’ın sesiyle de eşlik ettiği “Sarıkamış Türküsü”yle şehitlerimize saygı duruşunda bulundular ve nihayet üçüncü bir eserle alkışa doyarak sahneden indiler... Dinleyenlerde uzun süre devam edecek, anılarda yer alacak bir geceydi St. Paul Anıt Müzesi'nde yaşanan. Başta Borusan Quartet olmak üzere, emeği geçen herkese teşekkürler... Geceden notlar bu kadar, ama kadim kent Tarsus'u önümüzdeki dönemde Ekstra'da ayrıntılarıyla yazacağım....

Bu arada, Mersin’de mayıs boyu devam eden ve şehrin tanıtımında 15 yıldır büyük önem arz eden Uluslararası Müzik Festivali, bu hafta gerçekleşecek iki konserle sona eriyor. Sanatseverler, 25 Mayıs’ta Turkuvaz Beşlisi’ni Mersin Kültür Merkezi’nde, 28 Mayıs’ta ise Ekrem Düzgünoğlu’nu Toroslar Belediyesi Amfi Tiyatro’da dinleyebiliyorlar.