Sanat: GSYH girdisi

Edip Emil ÖYMEN
Edip Emil ÖYMEN YENİLEŞİM [email protected]

New York’un dünyaca ünlü Broadway Tiyatroları 201213 sezonunda 49.421 koltuğa 11.5 milyon seyirci çekti. Sadece bu bölgedeki 40 tiyatroda müzikalleri 9 milyon kişi izledi. Tiyatro eserlerini 2.5 milyon. Gerisi özel gösteriler... Ve bu rakamlara, Broadway’in “ötesi” denilen, şehrin başka semtlerine dağılmış diğer tiyatrolar dahil değil.

Broadway tiyatrolarının brüt geliri bu sürede 1.1 milyar Dolar oldu. Bunun 930 milyon Dolarını sadece müzikaller sağladı. Tiyatro eserleri 200 milyon Dolarda kaldı. Bu paraların şehir ekonomisine katkısı için 2012-13 rakamları henüz yok.

Eski verilere bakacağız: 201011 sezonunda, sadece Broadway’in kent ekonomisine katkısı 11.2 milyarDolar. Yarattığı istihdam: 86 bin. Bu rakamlar,muhakkak şimdi daha yükselmiştir. Yeni raporubekleyeceğiz.

Tiyatro ve müzikal başlığı altındaki performans sanatları, şehre para basıyor. Bu para,dönüp dolaşıp GSYH barajına doluyor. Yenisiolmadığı yine eski bir veri: ABD’de 2010’dakültür ve sanat ekonomisinin, ülke ekonomisinekatkısı 135.2 milyar Dolar. Bunun, 61.1 milyar Doları, kar amacı gütmeyen sanat ve kültür kurumlarından. 74.1 milyar Doları, etkinliklereödenen bilet paralarından. Bütün bu işler, 4milyon 130 bin kişiye istihdam sağladı. Kamu,yaptığı 4 milyar Dolar katkıya karşılık,federal/eyalet maliyesine 22.3 milyar Dolar vergi kazandı.

Ve geçen yaz, ABD Yönetimi bir karar aldı: Yaratıcı kültür ürünleri “maddi olmayan malvarlığı” olarak kabul edildi. 1 Ağustos’a kadarüretim anlayışı İnternet Öncesi (İ.Ö) dönemegöreydi. Üretim sadece fizikseldi. Ağustostan sonra, İnternet Sonrası (İ.S) döneme uyarlandı.Bu yeni gelişme, bir gazetemizde şu harika başlıkla haberleşti: “Lady Gaga, fabrika oldu...”Çünkü hanımın konser gelirleri de milli gelirekatılacak. Ve diğer bütün maddi olmayan üretimlerin hepsi de. Yeni hesapla ABD’nin GSYH’si geçen yaz 16 trilyon Dolardan 16.5 trilyon Dolara çıktı!

Yaratıcı kültür, sadece para değil, turist degetiriyor. Broadway’e bilet alanların 7.4 milyonuturist. Tüm seyircinin % 63’ü. (Turist: Şehirdeyaşamayan yerli/yabancı).

Şimdi İstanbul da bu küresel yönelimdennasibini almaya başlayacak. Ölüme terk edilen Atatürk Kültür Merkezi karanlık bir hayalet gibidururken, yeni açılan Zorlu Performans Sanatları Merkezi (PSM), ileri teknolojinin her nimetiyle donanmış yenilikçi bir ışıltı. Küresel popüler kültürün gösterileri, İstanbul’a taşınıyor. Broadway’de 9 tiyatroda hergece 9 temsil yöneten, bazısını ihraç eden 100yıllık Nederlander Şirketi, İstanbul’da.

Dünyada şimdiye kadar 14 milyon kişininizlediği “Jersey Boys” müzikaliyle.

Genç oyuncuların, operatik sesleriyle, akrobatik kıvraklıkta hızlı koreografiyle sahneyetaşıdıkları 35 şarkılık süper enerji, sahnenin altında ve arkasında “gözle görülmeyen” ileriteknolojinin enerjisiyle birleşiyor. İstanbul’daşimdiye kadar örneği olmayan bir performanssanatları merkezi doğuyor. Ve, yerel değil, küresel nitelikte...

Burası, yeniliğe açık Türk seyirci kadar, İstanbul’a gelen turistler, “cruise”lerle ve iş nedeniyle şehirden geçen yabancılar için de bircazibe merkezi olacak. Bu yeni mekanla birlikteİstanbul’un, ülkemizin yaratıcı kültür merkeziolarak, Türk GSYH’sine katkısını hesaplayanbir kurum da çıkar inşallah

Yazara Ait Diğer Yazılar Tüm Yazılar
Hollywood’a yapay zekâ 02 Ağustos 2019